Public Affairs
Vad är Public affairs, och varför använda sig av det?
Public Affairs är ett bra sätt för företag, organisationer och branschföreträdare att kunna påverka och navigera i det politiska och samhälleliga landskapet. Vad kan public affairs hjälpa er organization med?
Påverka beslutsfattare
Hjälper företag och organisationer att föra fram sina intressen till politiker, myndigheter och andra makthavare på ett professionellt och strategiskt sätt.
Bevaka och förstå omvärlden
Genom systematisk omvärldsbevakning kan man tidigt upptäcka nya lagförslag, regleringar eller politiska trender som påverkar verksamheten.
Minska risker och skapa förutsägbarhet
Att ha en relation till beslutsfattare och förstå den politiska processen gör att man kan förbereda sig i tid för förändringar, istället för att bli överraskad.
Bygga legitimitet och förtroende
Ett professionellt public affairs-arbete visar att organisationen tar ansvar, bidrar med kunskap och vill vara en konstruktiv part i samhällsutvecklingen.
Stärka affären
Genom att påverka ramvillkor (skatter, regler, bidrag, stöd) kan man skapa bättre förutsättningar för sin verksamhet, bransch eller målgrupp.
Nätverk och allianser
Public affairs handlar inte bara om direktkontakt med politiker, utan också om att bygga nätverk med intresseorganisationer, media, akademi och civilsamhället för att skapa bredare stöd.
Påverka opinionen
Kombinationen av traditionell lobbying och kommunikation (t.ex. debattartiklar, kampanjer, sociala medier) kan förändra bilden av en fråga och sätta press på beslutsfattare.
Public Affairs är ett verktyg för att skapa bättre förutsättningar för verksamheten genom att påverka politik, opinion och samhällsutveckling.
Hör av er till Sundsvall Advisors för en kostnadsfri konsultation för att se om Public affairs skulle kunna vara rätt för er.